dinsdag 16 december 2014

dinsdag 16 december '14

De Baby-monkeys lezen het woordje "het" op het reuzenboek. Dit is een voorbeeld van een fopper: de letter -e kan je op verschillende manieren uitspreken. De  e in hek, de e in het. Ze luisteren nar het verhaal van "weg". Het nieuwe steunwoordje. Ze leren de letter -w. Die kan je met je vingers maken.
De -v kan ook met de vingers!
                                          


De Donuts oefenen woorden met 2 klapjes bij leesmama's.
Daarna de takentijd.
De kring gebeurd weer zoals gisteren met het overlopen van de onderwerpen en voordenktijd. De verslagjes van de kring vinden onze ouders in ons contractwerkje. Er zitten al knappe dingen bij!
Armin komt terug na lang weg geweest te zijn van het toiletbezoek. Hij excuseert zich. Hij moest even de natuur redden...Hij krijgt er een applaus voor.
Na de kring komen de Baby-maniakken even samen om het contractwerk te overlopen. Ze maken samen een oefening op plaatsbepaling in een verkleinde speelgoedkast . Dat lukt bij iedereen goed.
Na de uitleg kunnen ze zelfstandig verder.
Na de speeltijd overlopen we van de anderen het contractwerk. Zij hadden gisteren heel knap zelfstandig gewerkt rond het juist schrijven van clusterwoorden. iedereen is er goed in.
Ze maakten ook oefeningen rond werkwoorden. We bespreken de tijd van een werkwoord. TT is tegenwoordige tijd. Dat is nu. "Je eet een koek".VT is verleden tijd. Dat is voorbij. "Je at een koek tijdens de speeltijd". Toek.T is toekomstige tijd. "Je zal straks een koek eten."
Ze maakten ook een oefening op "ik begrijp wat ik lees". Gaat ook bij iedereen goed.
We maken samen oefeningen met +, tientallen en eenheden optellen bij eenheden. Het helpt als je de eenheden onderstreept en de tientallen omcirkelt en dan de bewerking met de eenheden en de tientallen doet.
In de namiddag gaan we zwemmen. De buskinderen zijn er eerder. Ze dansen rond de kerstboom...
We gaan heerlijk vrij zwemmen!