Senne is de quizmaster van de dag. We ontdekken dat een nieuwe maand is begonnen. We bekijken de kalender. Het is de twaalfde maand. Wat is dan de eerste? We noemen de maanden op. De eerste maand is januari, dat is de eerste maand van een kalenderjaar. Niet van een schooljaar. Daar is september de eerste maand. Daarom staat die eerst op onze kalender in de klas. We zoeken even de jarigen: Julia! Zij is jarig op 15 december. Er zijn er nog 2. Dat is even nadenken. Sinterklaas op 6 december. Jezus op 25 december. Maar dat is Kerstmis! Beja geeft uitleg over Kerstmis en het ontstaan er van. Het is zowel een heidens als een katholiek feest. Maar ook mensen zonder geloof vieren het. Loanne en Dien lezen even voor.
Tiago heeft zich ingeschreven met "gel". Beja noteert het woord. je schrijft -g maar zegt -j. Een onthoudwoord dus.
Tiago vertelt hoe hij de gel gemaakt heeft.Eerst geeft hij de ingrediënten. water, kleurstof, een stokje en een maatbeker. Daarna vertelt hij de stappen. Vul een beker met water tot 50. Doe er kleurstof bij. Schudden en klaar. Enkele kinderen merken op dat er iets ontbreekt.
Tiago zal het verder onderzoeken.
Na de speeltijd starten we het rekenwerk. De Baby-monkeys gaan in de gang de hoeveelheid 8 splitsen met knikkers. Ondertussen komt het kriebelteam binnen. De Donuts onderzoeken met Beja de werkwijze om de rekenoefeningen TE+E op te lossen. Ze zullen ook oefeningen op de volgorde van getallen tot 100 maken. De lat van Ikea kan helpen.
Om 12 uur verzamelkring. We bewonderen de reeds gemaakte tekeningen voor Sint en Piet.
We maken enkele splitsoefeningen. Senne en Tiago vertellen over het filmpje over gel maken.
Beja leest voor uit "Haas en Vos en Iek" bij de boterhammetjes.
Beja leest voor uit "Haas en Vos en Iek" bij de boterhammetjes.
Na de middag gevoelsronde. De oma van Warre komt een atelier geven: cupcakes versieren en een koekendoosje versieren en vullen met 5 koekjes. Terwijl ze alles klaar zet wassen we onze handen en vertelt Chris een verhaal over de jas van Sinterklaas.We bespreken hoe we de koekendoosjes kunnen versierd worden: stempelen, plakfiguurtjes, er op tekenen met pen zoals Jan Fabre. We bekijken op de computer enkele voorbeelden er van.
Na het maken van de cakejes en de doosjes denken we na over wat we in de brief voor de Sint willen. Enkele vragen kunnen we zelf niet oplossen en zullen we in de brief zetten.
We eten de cakejes op en stellen samen de brief op. Morgen zullen de Donuts hem overschrijven.