dinsdag 21 april 2015

dinsdag 21 april'15

De Donuts gaan lezen bij Sofie.
De Baby-monkeys leggen letters en ontdekken dat de hoofdletters op de achterkant van hun bibberdoosletters staan. Vanaf nu mogen ze die ook gebruiken. We maken samen zinnen en gebruiken de hoofdletters.

Beja leest voor uit het leesboekje. We horen duidelijk wat gezegd wordt door de dieren in de tekst. Je kan dat zien in de tekst aan deze tekentjes: ' ervoor en ' erna. We bekijken ook de titel: vetgedrukt en zonder leesteken: hij valt daardoor op.
Na de takentijd de kring.
We onderzoeken hoeveel dagen er in april zitten.
De gespreksregels worden nog niet door iedereen gevolgd. Enkele kinderen krijgen een groeiertje. Dat vinden ze niet leuk. 
Groeiertje? 
Daar moet je uit leren!
Loanne vertelt over de kwal. We maken er samen een neerslag van. Deze week te vinden bij onze onderzoekjes.
Fran toont haar kleurboek.
Mats vertelt over de ridders van de ronde tafel. Een stukje geschiedenis uit de tijd van de Middeleeuwen.
Om 10 uur doen we onze eerste "top 10"! Iedereen maakt 10 oefeningen! Mats legt de volgende oefeningen voor de top 10 al klaar. Elke dag dus een twjk van de tafels, + en - of woorden.


Na de speeltijd zitten we even samen en zoeken we woorden met de ou-klank. We rubriceren ze. Deze woorden moeten de Donuts kopiëren.Verder gaan ze -ei en ij-woorden flitsen aan elkaar.
De Baby-monkeys maken met Beja de getallenas tot 20. Ze gaan verder de aantallen onderzoeken en de symbolen <, > en = gebruiken. We onderzoeken ook een letterdoos. Er zijn rode en blauwe letters. De rode noemen wij de klinkers. Dat noteer je met een K. De blauwe zijn de medeklinkers: M. Een groepje M noemen wij een cluster. Binnenkort beginnen we clusters te oefenen om vlot te lezen.
Loanne als foetus.
Spulletjes uit haar baby-tijd.
Om 12 uur stelt Loanne haar museum van mezelf voor. We rangschikken de voorwerpen volgens foetus, baby, peuter en kleuter.
Uit haar peuter-tijd.

Uit haar kleuter-tijd.









Enkele kinderen hebben nog geen doekje mee. Ze noteren het in hun agenda. tegen donderdag in orde!
Om half 2 gaan we zwemmen.
Na het zwemmen maken we de maandkalender van april.

Daarna toont Maren haar levenslijn en vertelt ze er over.


Een bijou-ke!
=Frans voor "een juweeltje".