dinsdag 13 oktober 2015

dinsdag 13 oktober 2015

Het laatste steunwoordje uit ons reuzenboek is "aap". Het monster was een weggelopen aapje!
We zoeken samen woorden met de klank"aa". De anderen lezen bij enkele leesmoeders hun leeskaart. We gaan goed vooruit!
Even de taken, de administratie overlopen en dan de kring: van alles-ronde.
Roxane vertelt over het circus. Beja noteert enkele woorden aan bord. We onderzoeken waarom ze deze noteert. Wat hebben deze woorden gemeen?  -c! We onderzoeken hoe we die lezen en uitspreken. 

Finne vertelt over haar uitstap naar de Ardennen. Ze ging er naar een kasteel van Godfried van Bouillon. Er waren zwaarden die van hout waren. We onderzoeken welke taal ze daar spreken: Frans. De Ardennen is een gebied in België. In Wallonië. Verder is er in België nog Vlaanderen. Daar spreekt men Nederlands. Men spreekt ook nog Duits in België.
België: de verdeling van de 3 landstalen.

Na de kring gaan we aan het werk. De tweede-kes gaan eerst even een Top10 van de maaltafel van 10 doen. En ook nog enkele woorden met clusters en een klinkerpoepje schrijven. We herhalen de regel hierover: het klinkerpoepje: {aa},{ oo},{ uu} schrijf je alleen, {ee} schrijf je steeds met twee. We noteren enkele voorbeelden. ma, pa, ga, va, vla; vlo, velo, zo; nu, tutu. En twee, zee, mee, thee.
Ze maken daarna hun tafelkaartjes van de maaltafel van 2. Verder gaan ze rekenoefeningen zoals deze doen: 45-3. TE-E dus. En tellen met sprongen.
De eerste-kes maakten zelfstandig hun splitskaartjes en oefeningen met + en -.
Beja vertelt over de werking van de thermometer en we leren hoe we de temperatuur moeten aflezen en noteren. 
Tijdens de verzamelkring verzamelen we wat we gisteren leerden bij de weegoefeningen bij Chris.
Na de gevoelsronde 's middags bekijken we de zigzag-boekjes van elkaar; We doen een EVA-ke over het maken van dit werkje.
Daarna overlopen we O&O: onderzoekjes en opdrachten. Werk de verjaardagsboekjes af, doe een zoektocht door de school, werk aan je onderzoek, werk mee aan de neerslag over "ik groei", maak een vrije tekst.
In de verzamelkring stelt Olivia de leeslijst voor. Er zijn zo veel kindjes die willen voorlezen. Daarom deze lijst. Wie wil voorlezen kan zich inschrijven met naam en titel van het tekstje of boekje.