dinsdag 10 februari 2015

dinsdag 10 februari '15

Loesia blijft nog 1 dagje thuis...
Fran brengt bloemetjes mee. De klas fleurt helemaal op.
Dank u wel!
De Donuts maken het laatste stukje van de quiz van Sabine.

De Baby-monkeys zoeken woorden met "ou"klank. We ontdekken door de steunwoorden en met hulp van Beja al snel dat je deze klank op verschillende manieren kan schrijven.
We klikklakken ook nog enkele woorden. Marnik beeldt ze uit. Hij kan dat allemaal doen.We noemen deze woorden "werkwoorden".


De taken en dan de kring. Kinderen, die gisteren hun onderwerp niet konden vertellen kunnen het vandaag doen. We namen daar geen nieuw kringblad voor. Zo sparen we de natuur.
Bij het tellen, van de aanwezigen hebben we het even over kinderen en volwassenen. Volwassenen zijn ook kinderen. We bespreken de stamboom van de familie van Beja. Grootouders worden door iedereen anders genoemd. Graag willen we grootouders en overgrootouders in de klas krijgen met pakkende verhalen. 
Wie dit leest en wil komen mag dat altijd doen! 
Laat het even weten...
Jullie zijn zeer welkom met jullie geschiedenis.
We staan ook even stil bij de digitale klok. Enkele kinderen beweren dat het uur 00:00 op de digitale klok staat 's nachts.
We leggen aan Ian ook de dagquiz uit.
Dien vertelt over een "microfoon". Dax zal aan zijn mama de juiste naam vragen.

Julia toont een foto van haarzelf met de Ghostrockers.
Als verrassing mocht ze naar het concert van hen.
We willen hier 2 dingen over onderzoeken. Hoeveel kost zo een optreden? En kan je nog naar een optreden van Ghostrockers?






Lou is een muts aan het breien voor haar nichtje die zwaargewond in het ziekenhuis ligt.  
Op een schoolfeestje vielen stoelen op haar hoofdje. Ze ligt in kritieke toestand in het ziekenhuis.
Sam heeft boeken bij over het geraamte. In één boek zit een stappenplan om een geraamte te maken: een vriendin voor Maurice. We gaan het originele plan kopiëren. Dan is het niet zo erg als het knippen mis gaat.

Na de speeltijd werktijd. De taaloefeningen worden uitgelegd. We herhalen het verhaal van de boef en de agent. De Donuts gaan woorden met be-,ver- en ge- flitsen aan elkaar.
Heli komt even binnen. Ze krijgt een knuffel voor haar vijfde verjaardag!
Wie klaar is, controleert het eigen werk en kan "mag-jes" gaan doen.
De laatste sleutels kleuren.

Lezen.

Samen breinbrekers maken.

De spelletjeskast poetsen.

Rond 12 uur gaan we boeken ordenen. Er zijn prentenboeken, sprookjesboeken, verhalenboeken en knutselboeken.
We doen dit om een blokgrafiek in te leren vullen en lezen. We bekijken ook een blokgrafiek die al ingevuld is over klasmaterialen en lossen er vragen over op.
De blokgrafiek gaan we gebruiken om de temperatuur te tonen. Een blokgrafiek vul je altijd in van onder naar boven.






We eten onze boterhammetjes op en gaan spelen.
Na de speeltijd gaan we zwemmen.


Na het zwemmen gaan we de tulpen in de vaas zetten. Even een stukje af en niet te veel water geven. Je kan ze een andere kleur geven door inkt in het water te doen. We maken de proef klaar en zijn benieuwd naar het resultaat morgen. Een tulp in carnavalspakje?