![]() |
Slachtoffer van de verhuis: de tafels ordenen. |
De Baby-monkeys gaan zinnen leggen
![]() |
Olivia aan de leg. |
We ontdekken dat je deze klank zo kan schrijven
g , gg of ch.
![]() |
Dien lag gisteren op de grond.Nu lach ik.Haha! |
Na de takentijd zijn er enkelen die niet luisteren. Die gaan opzij en werken.
We beginnen de kring met Maren als dagquiz-meester. We weten dat we geen vinger hoeven op te steken want iedereen moet aandachtig zijn.
Het nieuwe aandachtspuntje in de kring is verstaanbaarheid. Julia en Maren zullen het spiegeltje maken.
Tiago schreef zich in met "moestuin".
We onderzoeken het materiaal dat hij bij heeft. We voelen, kijken, ruiken er aan.
Hij legt stap voor stap uit hoe we op deze manier kunnen zaaien.
![]() |
Klaar! |
Morgen zaaien we de andere dingen. We willen ook nog weten waarom het "moes"-tuin wordt genoemd.
Mats schreef zich in met "telescoop". Je kan er ook overdag mee naar planeten en sterren kijken. Er zitten tsjoepkes bij. Aan ons om te onderzoeken waarvoor die dienen. We bekijken er al ééntje. Daar staat 8,3 mm op. Senne wil ook weten hoe het komt dat je met deze telescoop wel overdag naar planeten kan kijken.Verder te onderzoeken.
Werktijd De Donuts bekijken samen de spellingmoeilijkheid van de doffe -e.De -e van weg en hek wordt niet altijd zo uitgesproken. In "de" klinkt het als "u", ook zo bij "tafels", "winkel", bij "het", "behang", "verhaal", "geluk". Allemaal voorbeelden van de doffe "e". Iedereen kan dat natuurlijk zonder fouten schrijven. De oefeningen die ze moeten maken gaan we dan bekijken als een oefening op mooi schrijven. Fijn dat we dat al kunnen. :)
Ze gaan ook een stappenplan om een kamp te bouwen ordenen. Kan ook handig zijn om dat eens uit te proberen. Een woordpuzzel staat ook op de planning. Dat vindt iedereen superleuk. Er zitten Engelse woorden (leenwoorden) in en woorden met de c van citroen. Wie wil mag ook zo'n woordpuzzel maken met de -au en -ou woorden.
De Baby's gaan even samen zitten om het woord "tweeklanken "te bespreken. Het zou beter "tweetekenklank" heten.
Voor één klank zie je 2 tekeningen. Sommigen verwisselen die tekeningen. Beja toont tekeningen die kunnen dienen als helpertje. We bespreken ze en hangen ze op.
Om 12 uur leest Warre voor uit zijn boek over uilen. Mama Ilse staat stiekem te luisteren aan de deur...
Na de bokes heerlijk buiten spelen.
Zwetend vertrekken we naar het zwembad met de bus. Er wordt stevig gezwommen.
Na het zwemmen naar ons bos. Tijdens het wachten wordt het boek van de uilen verder voorgelezen.