maandag 30 maart 2015

maandag 30 maart '15

We starten de leesclub met Naomi als leesmama... 
Heel fijn als die er zijn.

De Baby-monkeys gaan nu trucjes leren om hun lezen te vergemakkelijken en te versnellen.
We starten met een rijmoefening op "de". 
Wat rijmt hier op?

We gaan ook even nadenken over werkwoorden.
Daar komt soms een -t bij.
Let daar op, dan kan je ook sneller lezen.
Daarna een onderzoekje over het nieuwe leesboekje.
We bekijken het kaft.
We zoeken de titel.

We bekijken de titels in het boekje...
Na de leesclub de takentijd.
De taak van de kalender moet per 2 gedaan worden.
We bespreken het zomeruur.
Maeva schreef zich in met "geld". 
We staan even stil bij de schrijfwijze van "geld": poepje -d of-t.
Je zegt "gelden" dus geld met een -d.
Ze was zich aan het afvragen of het niet beter zou zijn om de even getallen in briefje te maken en de oneven als munt.
We onderzoeken even even en oneven.
Een getal is even als het rechter cijfertje, de eenheid,0,2,4,6 of 8 is.
De meeste even aantallen zijn briefjes, behalve 2 euro.

2 euro is een muntstuk.
Oneven zijn 5euro en 1 euro: een biljet en een muntstuk.

We weten niet of het gemakkelijker werken zou zijn.

Ian komt binnen met zijn saxofoon. Hij wil een liedje spelen. Zijn zus Fran koos "de tinnen soldaatjes".

Om saxofoon te spelen deed hij eerst 6 maanden notenleer.
De partituur
Daarna mocht hij een instrument kiezen.
Zijn instrument is een koperblazer.
Hij wil weten of wij weten of een piano een snaarinstrument is, ja of nee.
Ja, het is een snaarinstrument.
Als we bij Beja gaan eten zal ze de snaren van haar piano tonen.
Maar eerst moet iedereen kunnen fietsen! 




Mats schreef zich in met een boek over "de natuur in ons land".
Hij kreeg dat boek van Sinterklaas.
Het boek zit in de "mag-hoek" met een zoekopdracht: zoek het dier dat bijna in elke biotoop zit.
Tiago vertelt dat hij een bloeduitstorting heeft van een computersport te spelen.
Een bloeduitstorting noemen we ook een blauwe plek. Het is bloed dat onder de huid zit.

 
 
 


 





Na de speeltijd, tijd om te werken. De Baby-monkeys maken hun rekenkaartjes van -. Deze moeten na de paasvakantie juist en snel kunnen oplossen. Ze gaan verder splitsen en optellen met 10 en een beetje.
De Donuts gaan onderzoeken wat ze nog moeten zoeken van oefeningen van de tafels. We noteren ze en gaan die morgen oplossen.

Ze gaan ook 4-2-solo doen. Voor enkele kinderen is dit niet mogelijk dus die stoppen er mee. We gaan deze werkvorm inoefenen met hen. Je leert hierdoor veel van elkaar. 
We maken oefeningen met woorden met de -g klank. Die schrijf je soms met -ch. Er bestaat een ezelsbruggetje voor:
Ach, lach toch niet. Hij heeft pech. Hij deed zich pijn.
Iedereen moet die zin onthouden. De onderlijnde woorden schrijf je altijd zo.

Beja heeft bewaking dus we moeten goed dooreten.
Maar toch nog even tijd voor een mopje...
Monica komt even op bezoek.
Na de paasvakantie zal ze er weer zijn.
Een juf doet een vreselijke ontdekking in de toiletjes.
Witte boterhammen met Plop-worst...
Ouders die deze boterhammen herkennen, kom het even zeggen...
We vullen onze agenda in en maken onze boekentasjes.
Daarna de uitleg voor ons werk: een ID-kaart invullen en onze levenslijn maken.
Chris vertelt een verhaal.

Daarna gaan we aan het werk. Amai, niet gemakkelijk een formulier met onze gegevens invullen.

Warre sluit de dag af met voorlezen.