dinsdag 31 maart 2015

dinsdag 31 maart'15

De Donuts gaan naar leefgroep 3 lezen.
De Baby-monkeys zoeken woorden met sch-. Ze weten dat ze dat altijd zo moeten schrijven.

We lezen wisselrijtjes. Afwisselend jongens, meisjes, linkerkant van de groep, rechterkant van de groep.
Na de taken de kring met veel inschrijvingen.
Bas begint met "bloemen voor Beja". Hij bracht narcissen mee. We bekijken een verwelkte en een bijna afgescheurde narcis. De bijna afgescheurde ziet er nog mooi en vers uit. Ze kreeg nog genoeg voedsel uit de knol. De knol doet ons denken aan een ui. Beja tekent een dwarsdoorsnede van een ui.
je ziet de schillen.Die schil noemen we een rok. Iemand denkt dat de knol het zaad is. Enkele kinderen weten waar je het zaadje kan vinden in een narcis. We snijden de zaaddoos open. We ontdekken de stamper en de meeldraden.
De stamper is vrouwelijk. De meeldraden is het mannelijk gedeelte. Je vindt er de stuifmeelkorrels op. De wind of een bijtje brengt de stuifmeelkorrels op de stamper.
Daar versmelten ze en vormen een zaadje. Zo een zaadje kan een nieuwe knol doen ontstaan.
Tiago noteerde" voetbalveld". Hij vertelt over een Braziliaans dorpje waar kinderen spelen op een heel speciaal voetbalveld. Onder het veld zit een mechanisme dat de beweging van de spelende kinderen omzet in elektriciteit.
Met die elektriciteit wordt het voetbalveld verlicht.

Loanne noteerde "atlas". Ze toont haar atlas en toont de legende bij enkele kaarten. We staan even stil bij Antarctica: het werelddeel helemaal onderaan op de wereldbol. Er leven pinguïns. Er werden ook resten gevonden van dino's. Omdat het werelddeel vroeger meer naar het midden op de aarde lag en het daardoor daar warmer was.



Na de kring gaan we aan het werk. De Donuts gaan woorden die rijmen op "de" in zinnen plaatsen. Ze lezen woorden met sch- en zetten die ook in zinnen. Er wordt knap juist geschreven. De Donuts gaan verder met de g-klank woorden :-g of -ch. Ze schrijven de -ch-onthoudzin in hun "schrijvertje".
Bas vertelt over zijn onderzoekje:"Hoeveel weegt 1 emmer water?". 
10 kilogram. 
Maar een vloeistof zeg je toch in liter? Onderzoek voor na de vakantie: 
" Hoeveel liter zit er in die emmer?".

Na de bokes spelen op de stenen speelplaats. 
Wegens de wind is de bosspeelplaats gesloten...
In de gevoelsronde daardoor veel droevige kinderen...
We maken samen onze levenslijn startensklaar.
Maken prachtige vrije teksten. 
Maken pizza's of taarten die we eerlijk moeten verdelen in 4,6 of 8 stukken.

Bij de afsluitronde leren we dat 1 stuk bij een taart die in 4 stukken is verdeeld 1/4 wordt genoemd. In 6 stukken heb je dan 1/6, bij 8 is het 1/8.


Morgen verder in te oefenen!
Vergeet jullie bord en bestek niet!