donderdag 3 september 2015

donderdag 3 september 2015

Donderdag= mediaronde!
Maar eerst de leesclub. vanaf vandaag zoals het steeds zal gaan. Beja geeft instructie aan de beginners, de reeds lezers gaan zelfstandig hun leeskaart lezen. Ze weten dat ze rustig moeten zijn en niet storen. Als ze klaar zijn kunnen ze lezen in hun bib-boek of aan hun contractwerk beginnen.
De beginners luisteren naar het verhaal van Rik. Ze leren het steunwoord m-aa-n--> maan. Ze leren de letter m herkennen en zoeken woorden met de letter m op een zoekplaat. 
Woorden met en zonder m

Iets na 9 doen we de klastaken. 
We starten de ronde met het overlopen van de aanwezigheden, de temperatuur en de tijd. Loanne doet de dagquiz. 3 kindjes trekken een kaartje met een dag en 3 kindjes vertellen er iets over. 
Jelle legt uit wat "media" is. Het kan ook een roddeltje zijn of een nieuwsje dat niet in de krant staat, op de radio te horen is of op de televisie te zien is.
Beja noteerde "vis". We denken even na waarover het zou kunnen gaan. Uw kindje vertelt wel wat er te vertellen was over "vis". Tiago noteerde "bliksem". Hij wil hierover vertellen. Omdat Tiago een Tiago-moment heeft tijdens de turnweek zal hij er dan over vertellen. Loanne vertelt over schilders die gedood werden. We komen bij het onderwerp van Charlie Hebdo. Onze klasgroep is akkoord dat je over gevoelens moet praten. 
Beja bespreekt met de groep van het tweede leerjaar hun werk. Ondertussen gaan de kinderen van het eerste tekenen over de wandeling naar de bib.
We gaan lekker buiten spelen nadat we ons fruitje getoond hebben aan Dien.
Finne met haar blije banaan.

Na de speeltijd leren de eerste-kes over getallen, cijfers en hoeveelheden.
Niks, nul, geen  door Lars.


Zeph toont 1.
2 door Finne.
Roxane toont 3.
4 door Violette.
de 5 van Victoria.
handige oplossing van Nien om 6 te tonen.
Ze maken voor de eerste keer hun klikklak-boekje in orde..Ze weten dat alleen Beja klikkerdeklak mag zeggen.
Daarna doen we een quiz over hoeveelheden. We leren trucjes aan elkaar om netjes de cijfers te schrijven.
In onze klasgroep kan het zijn dat we nog spiegelen! Geen alarm ouders, we oefenen veel hier op!

De tweede-kes gaan met Sabine een sommen-estafette spelen. Heel fijn als de groep het rustig en ernstig doet. 
Voor de boterhammetjes zitten we samen om te overlopen wat we leerden en geven we tips aan elkaar.
Na de speeltijd de gevoelsronde. We bespreken het "goed gevoel-doel".Zijn er kindjes die geen fijne dingen doen naar jou toe zeg je het tegen Beja. We bespreken het en zoeken samen naar een oplossing. 
Iedereen gaat werken aan een vrije tekst. We willen allemaal in de krant. We maken het voorblad van de klaskrant.
We sluiten de dag af met "de waanzinnige boomhut van 13 verdiepingen".