dinsdag 13 januari 2015

dinsdag 13 januari '15

Vandaag  zwemmen!
Eerst worden de steunwoorden nog eens gepuzzeld terwijl de Donuts hun tafels oefenen.
Na de takentijd de kring. Beau en Fran zijn nog ziekjes.
Bas heeft een mededeling: als hij klaar is weet hij niet wat te doen en verveelt hij zich. 
Dat kan niet want je weet altijd wat je moet doen. Op het blauwe blad aan bord staat "wat te doen". Dat wordt elke dag voorgelezen. Er staan pictogrammetjes of tekeningen bij om het te begrijpen. In je contract staan ook de mag-hoeken. Beja leest die op maandag voor. Bas wil in die tijd graag schaken. Hij moet dan een schaakmaatje hebben. Hij zal wachten tot hij iemand heeft. Nu weet hij wat te doen als hij klaar is. 
Beja noteerde nog "zwemmen terug". De stappers mogen met de bus terugkomen als ze te moe zijn.  Dit is eigenlijk een klasraad-onderwerp maar omdat het vandaag zwemmen is kon het niet wachten.
We vragen ons tijdens het gesprek af of een taxi openbaar vervoer is. Senne gaat het vragen bij de groep van Lynn. Hij heeft met enkele kinderen van leefgroep gezocht en gevonden dat een taxi en een vliegtuig geen openbaar vervoer zijn omdat dat luxe is. Niet iedereen kan dat betalen.
Iedereen werkt na de speeltijd aan zijn contractwerk.
De Baby-monkeys gaan weegschaaloefeningen oplossen. Dit is niet wegen maar het zijn puntoefeningen oplossen. 3+.=5. Je kan de uitkomst vinden door te onderzoeken wat links er bij moet om evenveel als rechts te hebben. In elk schaaltje evenveel dus. Ze gaan ook nog met Beja rekenraadsels oplossen en noteren. Het schikken op een blad is niet gemakkelijk voor enkele kinderen.
De Donuts gaan eens bekijken hoe het zit met "opdrachten lezen". Niemand heeft de opdrachten helemaal gelezen want niemand heeft mag-jes gedaan! Volgende week goed opletten. Er volgen er nog.
Ze overlopen wat ze allemaal kunnen met hun lichaam. We noteren en bespreken de spellingmoeilijkheden.
Het zijn allemaal werkwoorden. We vullen ook onze spellingskaart aan met de ontdekte regel: "een titel schrijf je met een hoofdletter".
Beja weet dat Elise bezig is met een oplijsting van verschillende gezinnen. We maken een neerslag van ons gezin. Pablo en Tiago zoeken in de woordenboeken "gezin "op.

 De verklaring lees je op de foto.
Die is niet volledig.Wij vervolledigen het.

De kinderen van leefgroep 1 en Elise komen binnen. Ze leren van ons. Ze turven de ouders. Er wordt al knap geteld!
Nog even verder werken en dan boterhammetjes eten. We proberen om eerst te eten en dan samen te zitten. De boterhammetjes zijn sneller op.
Het regent vreselijk dus we blijven binnen. Lynn komt binnen met een voorstel: we kunnen in de turnzaal voetballen. Na het overlopen van enkele afspraken gaan enkele kinderen voetballen.
De stappers vertrekken naar het zwembad. Warre staat op de uitkijk voor de bus die maar niet komt. We gaan even onderzoeken hoe dat komt. Cor is ons vergeten.
We komen uiteindelijk nog redelijk op tijd. Op de terugrit zoeken we vogels. We tellen ze. Als we in de school zijn zetten we de stang voor de vogels al klaar en gaan Warre en Marnik het voederbakje ophangen.
Dit lukt nog niet . Dat is voor morgen. We tekenen de vogels en hangen de tekeningen op.