dinsdag 6 januari 2015

dinsdag 6 januari '15

De Baby-monkeys luisteren vandaag naar het verhaal van "tak". Ze leren de letter -a. Nog even het klikklak-boekje in orde en het steunwoord inkleven en dan allen aan de takentijd. Tijdens de leestijd zagen we de ekster en de eekhoorn door de school vliegen en springen. Dieren in onze gastschool, heerlijk! Zonder die dieren zouden er nog zitten: wij! Zoogdieren!
2 inschrijvingen voor de kring. Marnik met "verdedigingssport" en Bas met " plan". Eerst even voordenktijd.
Marnik kreeg kaartjes van zijn jiu-jitsu-juf om uit te delen. Het is een verdedigingssport, geen gevechtssport. Kennen we het verschil tussen die 2? We tonen het even. Bij verdedigen bescherm je jezelf. Bij vechten ga je in de aanval. Hert is een sport uit China. Je draagt een kimono. Je kan aan de gordel zien hoe ver je staat.
Ben je een beginner dan draag je gewone sportkledij. Blijf je het doen dan koop je een kimono.
Over de gordels: ze gaan van wit naar half geel, geel, oranje, groen, blauw, grijs. De allerbeste is de zwarte gordel. Marnik deelt de kaartjes uit. Beja vertelt dat de kaartjes een uitnodiging zijn voor een spreekbeurt over "Leer jezelf verdedigen". Je moet je inschrijven. Het kost 25 euro. Je krijgt er boterhammetjes en een drankje. Je krijgt dan een diploma. 
We zeggen "dank u" voor het kaartje!


Bas heeft een plan bij, een stappenplan. Is dat zo? Nee, het is een plattegrond. Van Disneyland. Hij toont waar ze hun uitstap begonnen zijn. We onderzoeken deze namiddag wat dat teken wil zeggen.
Na de speeltijd beluisteren we het ei-lied. In dat liedje horen we woorden die geschreven worden met -ei. Onze ouders noemen dat de korte ei. Kort is voor ons iets anders. Dat slaat op de korte klankjes. Onze ouders noemen ij de lange ij. ei en ij klinken hetzelfde. We lijsten de woorden met ei op.
Niet iedereen kent het woord "plein". Senne zoekt het op in de woordenboek: een open ruimte met bebouwing rond. Wat is bebouwing? Huizen. Deze namiddag maken we een "plein" met speelgoedhuisjes.
Beja legt uit dat ze die woorden gaan gebruiken om een spel te maken. Je moet er evenwijdige lijnen voor trekken.
Het teken voor evenwijdigheid. Rails zijn altijd evenwijdig.
Bij het nemen van stiften merken we dat er ééntje opgebruikt is. Waar moet die heen? Vuilbak? Nee! De school verzamelt die en krijgt er geld voor. De firma die die ophaalt maakt er iets anders van. Afval bestaat dus eigenlijk niet.

Terwijl zij de woorden in het spel zetten gaan de Baby-monkeys hun taalwerk bekijken.
Wanneer de Baby-monkeys klaar zijn gaan de Donuts de tekst van Jynte, de neerslag van de puppy's van Loanne,  bespreken. Die aangepaste tekst moeten ze morgen of overmorgen kopiëren.
Julia begint al aan haar kopieerwerkje.
Loanne zoekt met Beja een oplossing om de letter -ui juist te kunnen schrijven.
Een -ui van uil en buik omgedraaid op mijn buik...om beter te kunnen zien.

We eten onze boterhammetjes in stilte op en Loesia deelt de post uit.
Na de speeltijd even eerst onze agenda invullen. Als mama's de agenda reeds hebben ingevuld ga je toch de maand en de getallen schrijven. Het is jullie agenda! De Baby-monkeys kunnen al blinken met hun mooie, juiste schrijven...
We doen de administratie en merken op dat onze plant wel heel er slecht staat. Wat heeft een plant nodig? water, zon, mest. Water en zon heeft de plant genoeg gehad. Beja zal morgen mest meebrengen.
Sabine komt binnen met een nieuwsje. Beja noteert het op het bord.


Veel onderzoek en opdrachten. Nele helpt de kinderen die gisteren niet gingen meten met het meten van 1 kg bolletjes. Zij leert van onze leefgroep. Meten vindt ze moeilijk. Iedereen is klaar met zichzelf te meten.


Het verhaal van Chris is een moetje voor iedereen. 
Een groepje maakt een kaartje voor Nelle.

Marnik, Tiago en Armin slagen er niet in het bakje voor de temperatuur op te hangen.Gelukkig komt Liam langs en helpt hij hen.

                                            Bedankt! 
Loesia maakt het "plein".

Dax en Beau maken zonnemannetjes. Verder wordt Maurice getekend.
Morgen volgt de bespreking en de verdere afwerking.