Eerst gaan we lezen. De Donuts in hun leesboek en de Monkeys gaan zinnen maken op hun bibberdoos.
Het lidwoord "het" blijft moeilijk.
We doen daarna de taken.
Het is toon-wat-je-kan-week van cijfers en letters. De tips: 1.Gebruik je bronnen. 2. Gebruik materiaal.
We overlopen de in te vullen stukjes voor de kring: de datum, de temperatuur. De thermometer moet opgehangen worden! De plaats van de zon. Beau en dax maakten gisteren zonnemannetjes. We plaatsen er ééntje naar het oosten. Daar komt de zon op. Beja heeft gisteren op haar app van haar zaklamp een kompas ontdekt. Iedereen wil wel even die app testen. Dat geeft een leuk schaduwspel. Beja brengt morgen een lamp mee op te gaan "schaduwen".
De muzeronde.Warre, Fran en Olivia noteerden "muziek". Ze willen een liedje zingen. Ze moeten eerst nog overleggen welk liedje ze gaan zingen. Als je bent ingeschreven moet je dat al beslist hebben. Voor een volgende keer dan. Dien heeft zich niet ingeschreven maar wil wel een muze doen. Hij heeft een fluitje bij.
Hij wil een liedje van de indianen spelen. Senne vertelt waar de naam "indianen" vandaan komt. We nemen er de wereldbol bij. We duiden Spanje aan, Amerika en Indië. Iemand zegt dat er een dier op staat. Het is een eiland. We verklaren het woord"eiland". Dax legt het kleurgebruik uit op de wereldbol. De zee heeft 3 verschillende kleuren.
We hebben het zo druk dat we niet horen dat de speeltijd begint. We hebben het pas door als hij stopt. Enkelen halen een frisse neus. Anderen eten hun koekje in de klas op.
Beau vertelt over Aitana. Een safaripark in Spanje. Op dezelfde berg als waar hij gaat wonen.
Hij vertelt over de dieren die hij er gezien heeft. Hoe de roofdieren afgeschermd waren van de mensen. Over de lay-out van zijn blad op het scherm. Over de schrijfwijze van de klank -k in het Spaans.
Over de huid van de olifant. Dat de E op een nummerplaat staat voor Espana.
Senne zingt er even een liedje bij. E viva, Espana!
![]() |
De huid van een olifant voelt als het prikbord: ruw. |
We zoeken foto's van olifanten en gaan het verder onderzoeken. Een kangoeroe-baby wordt geboren en blijft eerst nog een tijdje in de buidel , weet Dax te vertellen.
Het was superinteressant, Beau.
Bij het zoeken naar de foto's van de olifanten kwamen we even op de site van de tafels. Beja legt uit hoe dit te werk gaat. De site is in het Engels maar dat is geen probleem. We begrijpen het. Vanaf morgen kunnen we er mee oefenen.
Daarna haalt Beja een doos met verschillende soorten kalenders boven. Een dagkalender, een maandkalender, een schoolkalender, een 3 maandenkalender.
Er zijn er nog. Die zijn voor morgen.