vrijdag 26 september 2014

26 september'14

Er wordt stevig gezocht naar woorden met een -t in de leesclub. We ontdekken dat hier al een fopperke zit. Paard, hond, tand: je hoort -t achteraan. maar we weten dat je het moet verlengen! Dan hoor je paarden, honden en tanden. Dus die -t klank schrijf je anders. Gelukkig kennen enkele kinderen die letter al. Het is de d-letter. Die je dan leest als -t.
Op vrijdag zetten de kinderen na hun klastaak de banken goed voor de klasraad. Beja moet het niet meer alleen doen. Oef... Pluimen, opmerkingen worden van het klasraadbord gehaald. We overlopen of we grassprietjes hebben verdiend en we beginnen aan der klasraad. Senne stelt voor op een andere manier het woord te vragen in de kring. We denken samen naar een manier en besluiten een stokje te gebruiken. Wanneer het ruzie zou worden zal Beja beslissen wie de stok neemt. Espen zit met een probleem. 's Avonds nemen kinderen stokken uit de kampen op de grote speelplaats. We besluiten 's avonds het poortje te sluiten en er een bordje verboden toegang na mama's tijd op te hangen. Julia gaat het bordje maken. We nemen dat als nieuwe klastaak. Loanne gaat nog even een pluim geven aan haar mama. Bas, Armin en Olivia kregen ook al een pluim en natuurlijk een applaus.
Tot aan de speeltijd werken we. Na de speeltijd horen we dat Sofie van zedenleer er niet is. Beja moet de klaskrant afdrukken en de schoolagenda's nakijken en het werk van volgende week organiseren dus we laten haar rustig werken. Ze heeft toch nog tijd voor uitleg bij ons werk. natuurlijk helpen we ook elkaar.
Vlugge boterhammentijd want Beja heeft bewaking. Er staat weer een rijtje eters op de speelplaats.
onze kaften in orde en dan even verder werken aan ons "schrijvertje". Dat voor de Donut-maniakken. De Baby-monkeys  gaan de letter v schrijven buiten met hulp van Mats, Maren en Beja. Als iedereen klaar is met het schrijven gaan we knutselen. Ons klasportret afmaken en ophangen. Er worden ook constructies met de gekregen blokken van Sabine gemaakt.We gaan er later mannetjes van maken.
We sluiten de dag met het overlopen van wat we deden en een liedje: hoofd, schouders, knie en teen. We kunnen dat ook in het Frans: la tete, les epaules et les genoux. Senne leert het ons ook in het Engels: head, shoulders, knees and toes. Een draai-ke erbij en we dansen het weekend in.
Marnik sluit bij mama'stijd al even het poortje. Kunnen we gerust aan het weekend beginnen.