woensdag 3 september 2014

3 september 2014

Eerste dag op de blog!
Voor de jongsten leest Beja voor. Ze legt even uit hoe je een boek leest. van links naar rechts, van boven naar onder. dat is niet in elk land hetzelfde! We leren het woordje "maan". De klank"m", de letter "m". De jongere krijgen hun klikklakboekje.
De ouderen lezen in hun boek.
De takentijd verloopt al heel goed. 
Senne is kringleider, Renée noteert. Het is muzeronde. Senne leert ons "The black keys" (een vreemde-taal-woord) kennen. "De zwarte sleutels " klinkt niet zo cool. Een goed nummer! We horen vooral drum. We kunnen op ons lichaam ook drummen. We onderzoeken even welke instrumenten er nog te horen zijn. Bas heeft zijn gitaar bij. Hij toont het plectrum, de snaren, de klankkast. Geluid is trilling. We gaan aan de nieuwe kinderen vrijdag de proef die we vorig jaar deden, tonen.We noemen ook enkele artiesten. We lijsten ze op. 
We tekenen de klas vanop onze eigen plaats. Niet zo gemakkelijk. We starten de bouw van onze klas in het klein. Gaat moeilijk! We besluiten stap voor stap te werken. We zoeken dezelfde blokjes , kleven er een sticker( weer een vreemde-taal-woord) op, noteren onze naam er op, verzamelen bij Mats. 
Enkele kinderen bekijken de bomen in de boomgaard. Wie goed kijkt ziet appels en peren hangen. 
We herhalen hoe we te werk gingen voor de kookactiviteit het maken van "aqua de Jamaica". Aqua is Spaans voor water. Daar moeten we morgen een neerslag van maken. Bas deelt de bekers uit. Beja schenkt in. We doen een luisteroefening en plaatsen de beker op verschillende plaatsen. We klinken en drinken. We bekijken en ruiken. Onze zintuigen zijn superbelangrijk! Deze drank is een energiedrankje. Het recept zit in het huiskaft vrijdag!
We gaan voorlezen. Nog iets om onze zintuigen bij te gebruiken. Beja leest haar lievelingsboek voor. "Raad eens hoeveel ik van je hou" Er staat geen leesteken in de titel. Raar! We beelden uit wat er verteld wordt. Bewegen!
We leerden vooral dat luisteren zo belangrijk is in onze groep...