De jongsten, zoeken -r in woorden op de zoekplaat. Voor de donuts nog steeds geen leesouders...
De taken verlopen steeds vlotter.
In de kring toont Dax zijn ei. Mats vertelt over de koekoek en waarom die niet voor het eigen jong kan zorgen. Een vreselijk verhaal. Dien heeft de plattegrond bij van de Efteling. Hij gaat eerst noteren waar hij in is geweest. Warre heeft zijn scheetkussen bij. We bespreken hoe dat kan werken.
De baby-monkeys oefenen op het nieuwe steunwoord en de nieuwe letter-r. Ze gaan ook schrijven : m en i.
Vreselijk moeilijk! Beja zoekt naar een oplossing. De oudsten moeten woorden met clusters juist leren schrijven. Eerst moeten we dan wel weten wat een cluster is. Daarvoor hebben we het alfabet nodig. We noteren dat. We schrappen de klinkers. Dan blijven de medeklinkers over. Hier kan je met 2 of 3 een lettergroep maken. Enkele voorbeelden: pr, kr, lk, str; Daar mag nooit een klinker tussen! Ze moeten elkaar kussen... (Bah, kussen...) Ze moeten ook de hoofdletter A kunnen schrijven. Ze kennen die al maar wanneer gebruik je die dan? Ilse komt later de woorden van de week, die met de clusters, dicteren. Mooie resultaten.
De papa van Senne maakte het geluid van onze computer. Bij de bokes kijken we naar filmpjes van "maan" en "roos". Beja toont ook het ontwerp voor haar atelier. Doen we!
Na de gevoelsronde gaan we uitzoeken waar we best de foto voor in de krant kunnen maken. verschillende plaatsen: in het bos, op het pad, op het voetbalveld, aan hert kamp, aan het schilderij van Monet, in de klas. We proberen uit. We bespreken en die aan het kamp ziet er best uit. Op 24 september kan je zien welke het is geworden. daarna een atelier van Beja: we schilderen onszelf op een kartonnen bord en gaan er later een 3D-klasportret van maken. Hier hebben we nog wel werk aan. We werken aan de neerslag van de tuin van Warre. We maken de klaslijst: je naam noteren met verschillende opdrachten!En vergeten dat velen dat doen... Enkelen zijn bezig met Scrabble de namen van onze leefgroep te leggen.