Dolle dinsdag!
Leesclub voor de gouden dolfijnen met een nieuw boek. We zien een kip, een geit en een uil. De kip is ontevreden. We verklaren "ontevreden".Beja leest het verhaal van de kip voor. We leren het steunwoord "geit". We zoeken woorden met -g.
De tweede-kes oefenen hun leeskaart en gaan aan het lezen in hun bib-boek.
Na de takentijd de kring. We bespreken waarom bij enkele kinderen de toon-wat-je -kan van de woorden van de week niet goed was. Vooral door de zenuwen, zeggen de meeste kinderen. We zullen daarom meer twjk-kes doen. Om met die zenuwen overweg te kunnen.
We maken een nieuwe klasafspraak. De wissel van de bib-boeken moet voor de leesclub gebeuren. Deed je dat niet dan lees je in je oude boek.
Roxane noteerde" miss belgië". Dit onderwerpje is voor deze namiddag. We bespreken wel de hoofdletters bij eigennamen.
Marnik schreef zich in met "baardagaam". Hij maakte thuis een informatieve tekst hierover. We bespreken de info. We verklaren "koudbloedig".
Na het luisteren doen we een twjk over ons luister-kunnen. We maken een neerslag over de baardagaam. Luisteren moeten veel kindjes nog leren. We bespreken het soort tekst: informatieve tekst. Lola en Jack kregen gisteren bij hun bokes ook een tekst: een kattebelletje.
We verzamelen wat we willen doen rond carnaval. Veel eet-ideetjes. Beja zal een mailtje naar de ouders sturen met een kook-vraag.
Vandaag werken we vooral rond getallen. De tweede-kes gaan eerst zelfstandig aan het werk. De gouden dolfijnen onderzoeken TE tot 20. Ze tellen met sprongen. Ze oefenen verder -.
De tweede-kes komen in de kring en bespreken wat goed ging en waar ze uitleg over willen hebben. De opdracht lezen is een eerst moetje bij zelfstandig werk.
We onderzoeken de nog te oefenen tafeloefeningen. Loanne en Beja leggen uit waarom de tafel van 9 de gemakkelijkste is en geven tips waarom je ze eigenlijk, door gebruik te maken van enkele trucjes,niet vanbuiten hoeft te leren... Handig. Er doen ook al enkele gouden dolfijntjes mee.
Jack doet een atelier over Rumikub.
Na de bokes het basketbal-atelier van Bas en Jelle.Het verliep niet zo vlot. We gaan dat herdoen op een ander moment. Met onze groep en onder begeleiding van Beja.
In de namiddag gevoelsronde en daarna luister-en kijkronde bij voorwerpen uit het verleden.
Bij een 7-tal kindjes gaan we doorvragen over het materiaal waar ze van gemaakt zijn, welk jaartal er bij kan, verhalen bij foto's.